פודקאסט עושים תנ"ך

[עושים תנ"ך] פאם פאטאל – על נשים מפתות וקטלניות במקרא: סיפורה של יעל בספר שופטים כמייצג נשים הרוצחות את גיבור האוייב במלחמה

הורדת הפרק (mp3)

סיפורי כיבוש ומלחמה הם סיפורים כוחניים, אלימים וגבריים מובהקים, שלנשים יש בהם תפקיד שולי, אם בכלל.

בתוך כל ההיסטוריה של האלימות הזאת כפי שהיא מתוארת בספר שופטים, העוסק ברובו בכיבוש הארץ ובעימותים עם עמי האיזור, מפתיע לגלות שיש די הרבה נשים, ומפתיע עוד יותר לגלות שיש נשים המתוארות כנשים ההורגות את גיבור האויב, כלומר נשים אלימות וקטלניות לא פחות מהגברים שיצאו לקרב.

בפרק מיוחד זה אני מארח את את ד"ר אהובה אשמן, ד"ר למקרא מאוניברסיטת ת"א, חוקרת תנ"ך,מחברת ספרי לימוד בתנ"ך ומחברת הספר "תולדות חוה", העוסק בייצוגים של נשים במקרא מנקודת מבט מיגדרית ופמיניסטית.
יחד, נעיין בסיפורה הכפול והפחות מוכר של יעל אשת חבר הקיני, נעמוד על ההבדלים בין המיתוס למציאות האפשרית, כפי שמשתקפת בשירת דבורה, וכן ננסה לבחון את סיפורה של יעל מנקודת מבט אחרת – פמיניסטית, אודות נשים במלחמה, מה שיוצר סיפור שונה מזה שהשתרש בזיכרוננו הקולקטיבי.

האזנה נעימה,
יותם.


רשימת הפרקים המלאה
הרשמה לפודקאסט:
רשימת התפוצה בדוא"ל | iTunes | אפליקצייה לאנדרואיד | RSS Link | פייסבוק | טוויטר

5 מחשבות על “[עושים תנ"ך] פאם פאטאל – על נשים מפתות וקטלניות במקרא: סיפורה של יעל בספר שופטים כמייצג נשים הרוצחות את גיבור האוייב במלחמה”

  1. אני בדרך כלל אוהב את עושים תנך אבל הפרק על פאם-פטאל הוא חלש מאד ולא קונסטסטנטי עם רוח הפודקאסט.
    בכל הפרקים לוקחים את הטקסט המקראי בערבון מוגבל, בביקורתיות, אולי הוא בכלל לא קרה, מתי הוא נכתב ובאיזה הקשר ומנסים להבין איך זה עומד עם ממצאים אחרים.
    לעומת זאת, בפרק הזה מדסקסים כל מילה בטקסט כאילו זה תאוריה מתמטית, ממציאים כל מיני תיאוריות על כל מילה כתובה, כאשר בכלל זה יכול להיות סיפור מומצא או פולקרלוריסטי.
    לא אהבתי את הפרק.

    הגב
  2. רן שלום הפרק נהדר אבל ברגע שהגיע הפרסומת נקטע הפרק ועבר לתוכנית האחרונה שהאזנתי לה. וזה קורה כל פעם בפרק אחר באפליקציה הזו

    הגב

כתוב/כתבי תגובה