פודקאסט עושים תנ"ך

[עושים תנ"ך] ספר דניאל


הורדת הפרק (mp3)


"בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ" כך נפתח התנ"ך. כולם יודעים. מיטיבי לכת וטריוויה יכולים גם לספר כי המילה האחרונה בתנ"ך הינה המילה ויעל החותמת את ספר דברי הימים.
על פי המסורת, הספרים האחרונים שנכנסו לתנ"ך חוברו בימי שיבת ציון. מגילת אסתר, עזרא ונחמיה, ודברי הימים, על פי מסקנות חקר המקרא, היו ספרים שנכתבו בתקופה מאוחרת בהרבה. למעשה הקונצנזוס המחקרי הוא שהספר האחרון בתנ"ך הוא ספר דניאל, והמחקר יודע אפילו להציג את השנה המדויקת שבו נכתב הספר.
בפרק זה אני מארח את חוקר המקרא שחר ענבר לשיחה על ספר דניאל. ננסה לברר מתי והיכן נכתב הספר? מה מסופר בו? אילו אירועים היסטוריים "מכיר" מחבר הספר ואילו אירועים (ולמה) נעלמו מעיניו? וגם אילו תפיסות חדשות נכנסו ליהדות המודרנית מספר דניאל?

האזנה נעימה,

יותם.


דף הבית של התכנית

רשימת תפוצה בדואר האלקטרוניiTunes | האפליקצייה שלנו לאנדרואיד | RSS Link | פייסבוק | טוויטר

4 מחשבות על “[עושים תנ"ך] ספר דניאל”

  1. ההתייחסות לספר דניאל בפרק זה הינה מנקודת מבט מחקרית ואילו ההתייחסות שלך מנקודת מבט רוחנית/דתית. בעיני, אחת לא חייבת לבוא "על חשבון" השניה, לכל אחת יש את מקום שלה.
    יותר מזה, לדעתי אפשר להחזיק בשתיהן במקביל.

    הגב
  2. תגיד למה אתה חושב שבהרצאה דובר על ספר דניאל? ואם אני אגיד לך שבעצם דובר שם על תכנון מעגלי חשמל? מה תגיד, שדיברו בשפה ברורה? ושבאתר יש תאור של תוכן הפרק? ושיש תימוכין וראיות כהנה וכהנה, וכל פרשנות אחרת היא מגוכחת ומסולפת?
    אז אם אני ממש אתעקש, ואחפש בדילוגי אותיות, ואמציא פירושים למילים שלא הבנתי, ואהיה מספיק יצירתי, אצליח למצוא בהרצאה כל משמעות שרק תרצה.
    רק לא על ספר דניאל. כי ברור שלא על זה דיברו. הרי זה לא מסתדר.

    הגב
  3. שמעתי את ההרצאה , וברור ששחר ענבר מתמצא במקרא , הבעיה היא שספר דניאל ובכלל מהות כל דניאל הוא שלא יכול כל התנ"ך , כל התורה והחיים בכלל ללא מהות דניאל . כל מה שמתואר בספר הוא תיאור מדוייק של התרחשות גילגול הנשמה ומה היא עוברת בגילגול . רק כאשר מתייחסים לנכתב מהמבט הזה שהסברתי ניתן להבין אותו באמת והוא מדוייק ונכתב לפני ומקביל גם לתורה כולה . כל או יותר נכון רוב הקביעות שנאמרו לגבי הנכתב בספר לא תוארו או פורשו נכון . אשמח להסביר מה היא משמעות של תכרת שהיא בכלל ההכרה שקיימת אצל הנשמה לאורך כל הפאזות שלה בגילגול הנשמה ובכלל מה באמת אותו כיתוב מנא מנא תקל ופרסין שזהו דיבור בין המלאך מהישיבה של מעלה לבין נשמה לפני גילגול ועוד המון פרטי פרטים .

    הגב

כתוב/כתבי תגובה