פודקאסט עושים תנ"ך

[עושים תנ"ך] סיפור אהבה בשלושה חלקים – חלק א': אדם וחווה

הורדת הפרק (mp3)

התנ"ך אינו כתוב כרומן וגם לא כתסריט טלנובלה. למרות זאת, ניתן למצוא בו לא מעט סיפורי זוגיות, או אם תרצו – סיפורי אהבה ויחסים.
האם יכולה בכלל להתקיים אהבה במערכת המבוססת על השיטה הפטריארכלית? כיצד המקרא מציג את האהבה ומערכות הזוגיות?

בחלק הראשון בסדרה אני מארח את ד"ר אהובה אשמן מאוניברסיטת ת"א. בפרק נשוחח ונבחן את הטקסט שהגדיר את מבנה האנושות בכללותה: האבן הראשונה בחומת מבנה המגדר – סיפורם של אדם וחוה.

האזנה נעימה,
יותם

עושים תנ"ך יוצאים לשטח – 5.4 עיר דוד ירושלים, ההרשמה כאן!


רשימת הפרקים המלאה
הרשמה לפודקאסט:
רשימת התפוצה בדוא"ל | iTunes | אפליקצייה לאנדרואיד | RSS Link | פייסבוק | טוויטר

מחשבה 1 על “[עושים תנ"ך] סיפור אהבה בשלושה חלקים – חלק א': אדם וחווה”

  1. מקור התפיסה שעץ הדעת הוא לא ממש הנצרות אלא יותר המיתולוגיה הרומית. המיתולוגיה קיים עץ תפוחי הזהב שמקנה כל מיני יכולות בהם ריפוי ואריכות ימים. כאשר הרומאים המרו את דתם לנצרות נעשו אדפטציות לאמונות הכוכב המחומש שהיה סימנה של ונוס הפך להיות הפנטגרמה של השטן, הסטירים הפכו לשדים (ואף לדמות השטן) ועץ התפוחים הפך לעץ הדעת. מעניין דווקא שלפי המסורת היהודית הקלאסית עץ הדעת היה או עץ תאנה או החיטה המקור למסורות אלו הוא פשוט – עץ התאנה – כיוון שהעלים הראשונים שהם התכסו בהם אלו עלי תאנה (וכמו שנאמר בפרק התחבאו בו) אז גם ממנו הם אכלו רגע לפני, והמקור לחיטה הוא שבעונש האדם נאמר שבזעת אפך תאכל לחם, והשאלה מה עשה רע הלחם (או החיטה) שבגללה נענשה.
    שנית קשה לי לקבל את החלוקה שנעשתה שכביכול עונש האדם קל יותר או שבעוד האישה מוגבלת ע"י הביולוגיה שלה הגבר פתוח לפתח את התרבות, לדעתי זאת גישה מתמסכנת. הסיבה שאני אומר את זה היא כי אם נסתכל על החיות בטבע יש חלוקה מאוד בסיסית בין 2 מטלות שעל כל פרט לבצע והן חיפוש המזון והולדת הצאצאים ולכן אין טבעי מזה להעניש את אדם וחווה בשני אספקטים אלה, התנך מקדם אג'נדה פטריארכלית אבל באמת שאין סיבה לחפש שובניזם במקום שהוא לא נמצא בו..

    הגב

כתוב/כתבי תגובה