פודקאסט עושים תנ"ך

[עושים תנ"ך] "וְהָיְתָה נִבְלַת אִיזֶבֶל, כְּדֹמֶן עַל-פְּנֵי הַשָּׂדֶה": משחקי הכס בתנ"ך, חלק ג' – על מרד יהוא ומות איזבל

הורדת הפרק (mp3)

בשני הפרקים הקודמים של טרילוגיית "משחקי הכס בתנ"ך",עסקנו בשני אירועים שאירעו בזמן שלטונו של אחאב: דנו בסיפור כרם נבות שבעקבותיו באה הנבואה מפי אליהו על מות אחאב וחיסול שושלת בית עמרי. האירוע השני, בפרק השני– מות אחאב נגד הארמים ברמות גלעד.

בפרק זה, האחרון בטרילוגיה, אני משוחח עם ד"ר בעז סתוי ממכללת אורנים על הסיפור הסוער והעקוב מדם של מרד יהוא ומותה של איזבל. אם אתם בטוחים שאתם מכירים את הסיפור, כדאי לכם לחכות עד הסוף. גם הפעם נצליב מקורות, נראה שיש כמה הפתעות, והסיפור בכלל לא ברור כפי שהוא נראה במבט ראשון. בלי ועם קשר – מבטיחים שיהיה "שמח" והרבה דם יישפך, כראוי לפרק סיום של משחקי הכס שמתרחש בתנ"ך.

בסיומו של הפרק, נעלה גם שלוש חידות למחשבה. נשמח אם תענו להן כאן באתר בתגובות או בעמוד של "עושים היסטוריה" בפייסבוק.

 

האזנה נעימה,
יותם.


רשימת הפרקים המלאה
הרשמה לפודקאסט:
רשימת התפוצה בדוא"ל | iTunes | אפליקצייה לאנדרואיד | RSS Link | פייסבוק | טוויטר

 

 

11 מחשבות על “[עושים תנ"ך] "וְהָיְתָה נִבְלַת אִיזֶבֶל, כְּדֹמֶן עַל-פְּנֵי הַשָּׂדֶה": משחקי הכס בתנ"ך, חלק ג' – על מרד יהוא ומות איזבל”

  1. ואני רוצה להציע לכם אופציה נוספת, בעקבות קריאת מאמרו של אמיתי ברוכי-אונא (תשע"ג) "בית עמרי, בית אחאב ובית יהוא" בכתב העת 'בית מקרא'. אמיתי ברוכי-אונא, היסטוריון וחוקר מקרא, מבקש שנביט היטב בקללה שמקלל אליהו את אחאב (מלכים א' כ"א 21): "הִנְנִי מֵבִי אֵלֶיךָ רָעָה וּבִעַרְתִּי אַחֲרֶיךָ וְהִכְרַתִּי לְאַחְאָב מַשְׁתִּין בְּקִיר".
    וכמו כן על הציווי שקיבל יהוא מהנער (מלכים ב' ט' 7): "וְהִכִּיתָה אֶת-בֵּית אַחְאָב אֲדֹנֶיךָ".

    האם תוכלו לדייק בנוגע לתוכן המדויק של הקללה והציווי, ובנוגע לכינוי האשורי, ולחשוב על הפתרון שהציע ברוכי-אונא?

    הגב
  2. חידה ראשונה: בהנחה ואנחנו מקבלים שיהוא הוא נצר ל ״בית עומרי״, הוא בעצם לא השמיד את בית אחאב אלא רק את כולם חוץ ממנו. ככה משמידים?… => חטא.

    הגב
    • מעניין. אני חייב לציין שהתשובה שלי לחידה הראשונה לא מספקת גם אותי. מחכה לראות אם לכם המאזינים תהיינה תשובות טובות יותר.

      הגב
    • יתכן שבית עמרי הוא שם נרדף לישראל. אבל כיצד נגרם המצב הזה שבו בית עמרי הפך בפי האשורים לשם נרדף לממלכה?

      רמז: בכתובת האשורית המתארת את קרב קרקר ואת הקואליציה הדרומית (בה אחאב היה שותף), האשורים כינו את אחאב בשם 'אחאב הישראלי'. מה לדעתך קרה בין קרב קרקר לבין המפגש של האשורים עם יהוא כ-15 שנה מאוחר יותר, שגרם לאשורים לשנות את שם הממלכה מישראל לבית עומרי?

      הגב
    • אולי היה כאן שיתוף פעולה בין אלישע הנביא, שמאוד לא אהב את בית המלוכה (בדיוק כמו קודמו לתפקיד, אליהו הנביא), לבין חזאל מלך ארם? וואו! תשובה חתרנית. נחמד. 🙂

      האם תוכלי למצוא חיזוק לדעתך במלכים ב' פרק ח' פסוקים 15-7? (אפשר לקרוא תנ"ך באינטרנט, כתבי: מלכים ב' ח')

      הגב
  3. לגבי החידה השלישית: הייתי מנחשת שבדומה לכך שיהודה לקחה על עצמה את השם ״ישראל״ אחרי הגלות, יהוא, שאינו נצר לשושלת מכובדת (אם הבנתי נכון) פשוט לקח על עצמו את השם של בית עומרי, בעצמו, או שבאופן טבעי כונה כך על ידי עמי האזור שהיו רגילים לכנות את השליטים בישראל ״בית עמרי״.

    הגב
  4. החידות המופיעות בפרק:

    חידה ראשונה: במלכים א' כ"א אלוהים ציווה על השמדת שושלת בית אחאב, וגם במלכים ב' , ט' אלישע הנביא שלח את הנער כדי למשוח ולצוות עליו להשמיד את בית אחאב, אם כך מדוע הושע (פרק א' פסוק 4) מתייחס לטבח כאל חטא?

    חידה שניה: על פי הסיפור שקראנו, יהוא רצח את יהורם ואת אחזיהו, אולם בכתובת תל דן טוען חזאל בתוקף שהוא זה שהרג את שני המלכים הללו. אז מי מהמקורות אמין יותר, ספר מלכים או הכתובת הארמית? האם יתכן ששניהם אומרים אמת?

    חידה שלישית: מצד אחד מתאר הטקסט המקראי כיצד יהוא השמיד את בית אחאב ביעילות מחליאה. מצד שני, באובליסק השחור האשורים מכנים את יהוא 'בן עמרי', משמע נצר למשפחת המלוכה (עמרי היה אביו של אחאב). אם כך נשאלת השאלה, האם יהוא השמיד באופן טוטאלי את בית אחאב והקים בית מלוכה חדש כפי שטוען המקרא, או שהיה חלק ממשפחה זו? מי מהמקורות צודק? האם תתכן אפשרות תיאורטית ששניהם אומרים אמת?

    הגב

להגיב על משתמש אנונימי (לא מזוהה) לבטל