[עושים פוליטיקה] פרשת ריטמן

י

הורדת הפרק (mp3)

פרשת ריטמן מסעירה את המשטרה ואת התקשורת בשנים האחרונות, אבל הציבור הלך לאיבוד איפה־שהוא בדרך. היום נעשה סדר בפרשה ונבין איך היא נולדה, מדוע היא מאיימת על מעמד המפכ״ל ואיך משתמשמים בה הפוליטיקאים כדי לטעון שחקירות ראש הממשלה מוטות ומונעות מנקמה של החוקרים.
הדס שטייף כתבת הפלילים של גלי צה"ל תלווה את הפרק. גיא פלג כתב הפלילים של חברת החדשות בהופעת אורח.

האזנה נעימה!
דפנה.


דף הבית של התוכנית
רשימת תפוצה בדוא"ל | iTunes | אפליקציית אנדרואיד | RSS Link | פייסבוק | טוויטר

 

פרשת ריטמן

תמלול: מתן בר

דפנה: שלום לכם, אנחנו בעוד פרק של עושים פוליטיקה. גם אם תעצרו את האזרח הממוצע ותכניסו אותו לתא עינויים, אני לא בטוחה שהוא יצליח להסביר לכם מה קרה בפרשת הרפז. זוכרים את הפרשה הזו? מי היה שם נגד מי ולמה הקדשנו לזה מאות אייטמים בחדשות. כזו היא גם פרשת ריטמן שבה נעסוק היום. היא מלווה אותנו כבר כמה שנים וצפה בהקשרים שונים. החל מ-me2 דרך הארכת כהונת המפכ"ל ולאחרונה גם בחקירות ראש הממשלה.

היום ננסה לעשות סוף סוף סדר בפרשה הזאת ולבסוף גם נראה איך הפוליטיקאים ניסו להתלבש עליה בספין מופרך במיוחד כדי לטעון כי חקירת ראש הממשלה מוטה. בהמשך הפרק יצטרף אלינו גיא פלג, כתב חברת החדשות ותלווה אותו הדס שטייף כתבת הפלילים הותיקה של גלי צה"ל. שלום הדס.

הדס: שלום דפנה.

דפנה: גם גודל הדמעות של הרבה נשים סובלות מהטרדות מיניות. אגב אנחנו היינו בגלצ, כשאני הייתי לפני 15 שנה. כבר אז היית ככה מנטורית מובילה בתחנה.

והיום אנחנו ביחד בעניין הזה. ותגידי לי את מאיפה כדאי להתחיל. באיזה נקודת זמן.

הדס: אני הייתי מתחילה מההתחלה. ומההתחלה בואי נלך לתקופה שבה יוחנן דנינו מכהן כמפכל המשטרה. 

דפנה: 2010-2011 מתי אנחנו בערך.

הדס: עד 2015 בערך. זאת התקופה. וכשיוחנן דנינו מפכ"ל הוא חורט על דגלו להעיף ממשטרת ישראל את כל מי שסרח בנושא עבירות מין. אז בארץ היתה התקופה של ענישה ברף הציבורי והוא החליט – הרבה מאוד קצינים סרחו במשך השנים. והוא החליט שהוא לא עושה חשבון, ומעיף אותם אחד אחד. חלקם אגב עמדו לדין משמעתי, חלקם אפילו לא עמדו לדין. דובר על עבירות שחל עליהם חוק ההתיישנות. זאת אומרת הוא – ברוח התקופה הוא פעל. וראה איזה פלא – ובאותה תקופה במשטרת ישראל משרת קצין בשם תת ניצב גיא ניר. הקצין הזה הוא מפקד יחידת המודיעין של משטרת ישראל. שימי לב – כשמה כן היא – יחידה סודית.

דפנה: יחידה חשובה מאוד.

הדס: מאוד חשובה. גיא ניר – מגיעות נגדו תלונות. יותר נכון מגיעים מכתבים אנונימיים למח"ש ולמפכ"ל המשטרה ובהם נאמר שהאיש מקיים מערכת יחסים אסורה עם העוזרת שלו. לא רק שהוא מקיים מערכת יחסים אסורה אלא שהוא גם מנצל את זמן העבודה. הוא לא נמצא בעבודה. יחד איתה הוא נמצא במקומות שונים. באמת – מכתבים מפורטים, עם לכאורה חומר ראיות.

דפנה: ולפי הראיות – גם לה הייתה השפעה מוגזמת, מופרזת שהשפיעה על ההתנהלות ביחידה.

הדס: בדיוק. היא שלטה ביחידה, ובעצם על פיה ישק דבר וגם באותה העת, קצינים בכירים בסגל הפיקוד הבכיר של המשטרה רואים אותה יושבת כמעט בכל ישיבות הספק ומביעים תמיהה – למה היא צריכה לשבת שם. ולמרבה הפלא יוחנן דנינו לא עושה דבר וחצי דבר. לא נגדו, לא נגדה. המכתבים מגיעים למח"ש. וברגע שהמכתבים מגיעים למח"ש, מח"ש אמורה לפתוח בבדיקה. וראה איזה פלא שוב – מח"ש לא פותחת בבדיקה. יוחנן דנינו לא עושה דבר וחצי דבר. ובעת ההיא קורא דבר מוזר. חורף. קר. אדון גיא ניר משגר הודעת ווטסאפ לאהובתו והוא אומר לה כך – 'ביום חורף זה אהובתי, איך את בחדר שלנו מתכרבלת מתחת לשמיכות?' משהו בסוג הזה.

דפנה: 'קן האוהבים שלנו'.

הדס: 'קן האוהבים שלנו', אלא מה – למרבה 

דפנה:  זאת לא הייתה אישתו, מהצד השני של הסמס.

הדס: לא, זו היתה אהובתו. אלא מה – במקום לשגר את זה אליה, הוא שלח את זה בטעות לקבוצה של סגל הפיקוד הבכיר במשטרה. וככה ההודעה האינטמית הזאתי, עושה את דרכה לכולם כולל למפכ"ל המשטרה, כי גם הוא חלק מהקבוצה הזאתי. ושוב תדהמה. כשכולנו יודעים – כשאני אומרת כולנו – גם העיתונאים ידעו. כי זה מיד עבר גם אלינו, זה היה באמת, דבר..

דפנה: פדיחה בקנה מידה ענק מה שנקרא.

הדס: דבר לא..

דפנה: מהדברים ש.. מהסיוטים שחוזרים אליך בלילה – שאולי בטעות שלחת

הדס: שגם אי אפשר לאחוז בזנב של זה ולמשוך את זה בחזרה כי זה בלתי אפשרי.

דפנה: היום כבר אפשר לעשות delete בWhatsapp

הדס: זאת הסיבה כנראה. זאת הסיבה. בדיוק הדברים האלה.

דפנה: בסוף נגלה, שעל שמו של אותו גיא ניר – אותו תיקון בווטסאפ.

הדס: אולי. והזמן חולף ויוחנן דנינו עוזב את משטרת ישראל. אוקי. והנה באחד הימים מטלפנת ראש אגף משאבי אנוש במשטרה – ניצב גילה גזיאל למח"ש. ושואלת – 'היי, מה קורה עם המכתבים נגד..'

דפנה: מכתבי התלונה על אותן בני זוג.

הדס: '… נגד גיא ניר – הוא עדיין מפקד ביחידת המודיעין, ואומרים לה במח"ש, מנהל מח"ש אומר לה – מצטערים מאוד, אבל יוחנן דנינו המפכ"ל, סגר עם היועץ המשפטי לממשלה או עם פרקליט המדינה, לדעתי עם פרקליט המדינה. שהוא ממנה קצין בודק. זאת אומרת – לא מח"ש תטפל בזה, אלא…

דפנה: נו.. אז היה קצין בודק, צדקתי.

הדס: לא, טעית. כי יוחנן דנינו לא מינה קצין בודק. הוא התחייב למנות קצין בודק, אבל הוא לא מינה קצין בודק. 

דפנה: אני יודעת שקראתי דוח של קצין בודק, אז בסוף זה הגיע. תמתינו בסבלנות.

הדס: בדיוק. אז ברגע כשמבינה את זה ראש אמ"ש (אגף משאבי אנוש) היא פונה למפכ"ל המכהן. ממלא מקום, שהוא ניצב בנצי סאו, אומרת לו – תקשיב, אין קצין בודק. יוחנן דנינו לא מינה קצין בודק. ולכן מי שממנה קצין בודק, ויש קצין בודק בשלב הזה הוא בנצי סאו. וקצין בודק מתחיל לטפל בזה. בראש הקצין בודק עומד ניצב דוד ביטן שהוא היום מפקד מחוז תל אביב.

דפנה: דוד ביטן? או שאני דמיינתי?

הדס: דוד ביטן, לא דמיינת, דוד ביטן, כן כן.יש לנו הרבה 'דוד'ים והרבה 'ביטן'ים. במקרה הזה – הוא לא נפל בו רבב והוא מפקד מחוז תל אביב.

דפנה: ואנחנו בכל זאת מדברים, רק כדי למקם את עצמנו בתחילת.. זאת אומרת בין.. בטווח שבין 2010 ל2015 זה הרי סיפור מתמשך.

הדס: בדיוק, אבל הקצין בודק ממונה ב2015. ואז הקצין בודק עושה עבודה והוא מגלה שורה של דברים שכל סרט צהוב או סרט הוליוודי יכול למלא אולמות. הוא מגלה שאדון גיא ניר, יחד עם אהובתו שהיא העוזרת שלו, משמע – יחסי מרות, מסתובבים בצימרים. מסתובבים אצלה בדירה. מסתובבים בכל מקום, בטענה שזה לצורך עבודה.

דפנה: שוב, הוא גם סידר לה אוטו מהעבודה.

הדס: מינה אנשים על פי רצונה, כל ההתנהלות היא על פיה ישק דבר. כך זה נראה.

דפנה: דו"ח חמור מאוד.

הדס: קראת אותו?

דפנה: כן.

הדס: מפורט מאוד. כולל ממש שעות וימים ואיך אפשר לגלות את זה? במכוניות של המשטרה יש מה שנקרא.. יש קופסה שחורה ויש קופסא ירוקה. למכוניות של המשטרה יש קופסה ירוקה בקופסא הזאתי מתועד בדיוק איפה היית באיזו שעה. כמו שעושים איכון טלפוני ואפשר לדעת באיזה שעה מי היה עם מי. סתם, נזכיר למשל.

דפנה: איך גילו את בוכריס?

הדס: את בוכריס גילו באיכון טלפוני שלו ושלה וגילו שהם באותו מקום. עשו פה אותו דבר בקופסה הירוקה. גילו שבימים כאלה – ששניהם החתימו כרטיסים ולכאורה היו בעבודה. הם לא היו בעבודה, שניהם היו ביחד בצימר באזור ירושלים, בצימר בצפון, בכל מיני מקומות אחרים. וכל זה נארז לאריזה שנקראת דו"ח הקצין הבודק. וזה מונח באחד הימים על שולחנו של גיא ניר ואהובתו. אומר נא רבותי הקצין הבודק – 'חמור מאוד' ממה שאנחנו מגלים זה עובר למח"ש, 'אתם תצטרכו להגיב, תצפו לזה שתזומנו לחקירה ולא בטוח שתוכלו להמשיך בתפקידכם'. שלושה ימים אחר כך, עדיין אלשיך רק נכנס לתפקידו. אם אני זוכרת באותן זמנים טוב. הם.. מתקבלת תלונה נגד רוני ריטמן נגד ראש להב 433. 

דפנה: שאני מבינה לפי מה שקראתי באינסוף ניירות בעניין הזה שעוד לפני זה, גיא ניר – ראש חטיבת המודיעין במשטרה, התלונן – במח"ש רקמו נגדו.. זממו נגדו איזה קנוניה, איזה שהוא אי סדרים וכדומה והוא גם אומר שאם יפנו לאותה בחורה היא תוכל לספר על הטרדות מיניות של ריטמן. זאת אומרת משהו משולב של שניהם, לא רק שלה.

הדס: נכון, אז היא אכן מגיעה למח"ש. זה קורה בדיוק שלושה ימים אחרי שהם מקבלים את הדו"ח ומבינים כמה הדו"ח הזה חמור נגדם. וכשהיא מגיעה למח"ש היא יצאה מהאולם, הוא יצאה אחריה, אחז בידה וניסה לנשקה בהזדמנות אחרת הוא אמר לה – 'תזיזי את התחת שלך ותרקדי'. כל זה חמש וחצי שנים קודם לכן. עכשיו אני רוצה לעשות פאוזה.

דפנה: היו גם עוד כל מיני הערות, בסגנון לא ראוי

הדס: סקסיסטיות, אבל אין זה העיקר. 

דפנה: אוקי אז לפני שממשיכים בואי נסתכל על דברים מזווית נוספת. יש שרואים באותו דו"ח קצין בודק ניסיון חיסול של גיא ניר ושל צ'. על לא עוול בכפם. לפי אותה שיטה – הסיבה שהתלונות האנונימיות לא נחקרו בתקופה כל כך ארוכה, היא שלא היה בהן ממש. ורק כשלמישהו היה אינטרס לחסל את אותו גיא ניר, פתאום התלונות נשלפו מן האוב ונחקרו במרץ רב על ידי דוד ביטן שכמובן – יש שרואים בו חלק בלתי נפרד מאותה צמרת משטרתית שלא בדיוק אהבה את גיא ניר. לפי תחקיר שפרסם לאחרונה קלמן ליבסקינד, הזרעים לסכסוך בין גיא ניר לבין ריטמן ניתרו עוד בימים שתת ניצב גיא ניר פיקד על יחידת אתגר – שעסקה באיתור ותפיסת גנבי רכב, שם הוא התלונן נגד אשתו של ריטמן – רב פקד מיכל ריטמן שהיא מעשנת, מאחרת, מסתובבת בלבוש לא הולם וכדומה, אף שהזהירו אותו לא להיכנס לעניין הזה. ניר גם טען בהמשך שמחרימים אותו על רקע המאבק שלו בתיקון ליקויים במשטרה. ולפי התחקיר הזה שפרסם קלמן ליבסקינד, כל ניסיון הקצין בודק היה מעין ניסיון חיסול לגיא ניר ולצ'. ניסו להעיף אותם מהנוף, הם TroubleMakerים שכל הזמן ניסו לעשות שינויים לא רציניים. ואותו קצין בודק הוא דו"ח במרכאות – תפור, שהושקעו בו מאמצים משטרתיים לא פרופורציוניים אז זה כאמור מהממצאים של התחקיר של קלמן ליבסקינד. אז אם אנחנו חוזרים לאיפה שאנחנו נמצאים – גיא ניר נחשף למסקנות הדוח נגדו, ואז הוא מגיש תלונה מפורטת נגד ריטמן. כולל המידע על ההטרדה המינית שעברה צ'. 

הדס: אני רוצה לעשות פה פאוזה. ולומר כך – אני לא מתכוונת להיכנס – 'היה או לא היה'. אני לא יודעת, זאת עדות מול עדות. מבחינתי אני – 'היה – וגם יכול להיות שלא היה'.

דפנה: היא הביאה אגב – רק מבחינת זה, ראיתי כבר בדוח של בג"צ, היא הביאה כן, בחורה שהיא סיפרה לה בזמן אמת וגם אמרה שהיא ראתה חלק מהתקרית.

הדס: אני מגיעה לזה, כי זה חשוב את מי שהיא הביאה. היא מביאה שלושה עדים. ראשונה היא מביאה שתי קצינות – חברות שלה מהיחידה שאומרות שהן אכן היו, ראו את האירוע. מה זה ראו את האירוע? הן ישבו במכונית מחוץ למועדון. ירד גשם. והיא קר. בכלל הגשם פה והקור משחק משחק מאוד חשוב בסיפור הזה אם את שמה לב. והן ראו אותה יוצאת והן ראו את רוני ריטמן יוצא אחריה והם ראו משהו במעורפל. הן לא שמעו. עכשיו – שואל החוקר, רגע, – (הדס מקריאה תחקור של חוקר)

חוקר: 'ירד גשם?'

קצינות: "נכון'

חוקר:  'היה קר?'

קצינות: 'כן'

חוקר: 'ישבתם במכונית?'

קצינות: 'כן'

חוקר:  'זה היה 20 מטר אולי קצת יותר מהכניסה למועדון?'

קצינות: "נכון'

חוקר: 'אז אם ישבתן באוטו, מן הסתם היה אדים באוטו'

קצינות: 'נכון'

חוקר: 'אז איך ראיתן?'

זאת אומרת, היתה בעיה עם העדות שלהן. 

דפנה: כי בג"צ, כן אחת מהעדות אומר שצריך לקחת אותה ברצינות כי היא לא נגועה ולא תלויה. היא לא ראתה את הנשיקה היא ראתה רק שהוא אוחז לה ביד.

הדס: ועדיין היתה בעיה, כי היו עדים באוטו. אבל נניח לשיטתך זה בסדר.

דפנה: שוב, אמרנו גם, אנחנו לא שופטים. יתכן שזה מה שהיה. זה אגב לגמרי יכול להיות ש..

הדס: הוא גם אגב לא מכחיש את זה שהוא נגע בידה, זאת אומרת גם צריך להגיד – הוא מודה שהוא אחז בידה, הוא מכחיש את עניין הנשיקה, תכף נגיע גם לזה.

דפנה: והוא גם הוא מודה שיש לו שפה מלוכלכת נאמר זאת כך. הוא אומר ככה מדברים אנשים בריאים בנפשם. גם זה היה במהלך אחד הגלגולים. אבל אוקי, בואי נסביר, נמשיך הלאה, יש פה תלונה..

הדס: העד השני כמובן, זה גיא ניר, שעדותו נפסלת כי הוא בעל עניין. העד השלישי הרא פלא – הפתעה הגברת מביאה הקלטה, הקלטת סתר שהיא עשתה, ומי נשמע בהקלטה? מפכ"ל המשטרה בעבר יוחנן דנינו, והוא לא סתם נשמע בהקלטה, מדובר בשיחת טלפון בינה ובינו רק להזכירך – הוא רב ניצב, היא רב פקד. והוא מעדכן אותה.

דפנה: שבואי תנסי להסביר למי שלא בקיא ב..

הדס: זה כאילו ראש הממשלה

דפנה: זה כמו.. לא טוראי.. סגן

הדס: סרן, סרן עם אלוף.

דפנה: אוקי.. משהו כזה. 

הדס: והיא נשמעת בהקלטה אומרת לו – איך אתה מעז למנות את רוני ריטמן לתפקיד, אתה יודע שהוא לא ראוי. ובהקלטה אומר לה – נשמע יוחנן דנינו, אומר ל – , תעזבי, תראי לא הייתה לי ברירה'. זאת אומרת – הוא מסביר לה.

דפנה: אני רוצה שתחזרי עוד רגע אחורה הדס, מה בכל זאת בינה לבין ריטמן? מה הקשר שלו לאותה בדיקה שהתנהלה בין גיא ניר לבינה – מה בכלל ההיררכיה ביניהם.

הדס: הוא אחד העדים.

דפנה: הוא אחד המכלולים של החקירה הזו, הוא אחד המתלוננים נגדה, בוא ננסה להבין קצת יותר טוב את הקשר ביניהם.

הדס: הוא אחד העדים. אף אחד לא התלונן. התלונות היו תלונות אנונימיות. אבל עדיין מתייחסים לתלונות אנונימיות בעת ההיא. והתלונות היו מאוד ממשיות וסגל הפיקוד הבכיר של משטרת ישראל, הניצבים ראו את ההתנהלות הזו, כי כמו שאמרתי לך, גיא ניר הביא אותה לישיבות הספק הסגורות, וניצבים התלוננו על זה. זאת אומרת שהכל היה גלוי. עכשיו, בין כל העדים, אם תסתכלי ב'קצין בודק' בין כל העדים, הופיע רוני ריטמן.

דפנה: שהוא מעליהם, מה תפקידו בכוח באותם ימים?

הדס: הוא מעליהם, הוא ראש להב 433. יחידת המודיעין של משטרת ישראל, היא חלק מאגף החקירות, היא חלק מאגף החקירות. היא חלק מלהב 433 בעקיפין בסופו של דבר.

דפנה: הוא הבוס שלהם, אפשר לומר?

הדס: לא, הוא לא הבוס שלהם. מי שהבוס שלהם הוא מפקד יחידת החקירות.

דפנה: אבל הוא כן, כמובן, מעליהם בהיררכיה.

הדס: כן, הוא צריך אותם, זאת אומרת, להב 433 נסמכת לא מעט על יחידת המודיעין. יש הלימה בעבודה בינהם.

דפנה: ברור, והם יודעים שהוא אחד העדים נגדם.

הדס: ברור, ברור לגמרי, אז הוא גם אחד העדים, ואז כמובן יש פה עניין של לכאורה קנוניה, אבל בואי ככה נלך קצת ברצף כדי לא לבלבל את המאזינים. אז נאמר – אנחנו מגיעים כרגע לעדות של יוחנן דנינו. ויוחנן דנינו לפני שהוא מגיע להעיד היא מביאה את הקלטת ובקלטת הוא נשמע משוחח איתה ואומר לה – 'תניחי לזה'. והוא עוד מוסיף ואומר – 'אין לי ברירה. אין לי ברירה אלא למנות את רוני ריטמן. אין לי מישהו אחר'. בזנב של ההקלטה הזאתי, בזנב, יש דברים נוספים. הדברים הנוספים זה שהוא בעצם קובע איתה פגישה. כדי להסביר לה, ולא דרך הטלפון למה רוני ריטמן. והדבר הזה מדליק נורות אדומות. מה מערכת היחסים ביניהם? אז הוא מגיע להעיד? מתי שמעת מפכ"ל שמגיע להעיד על.. זה כמעט ולא קורה. והוא מודה שיש לו יחסים מאוד מאוד קרובים עם אותה קצינה. מה טיב היחסים הקרובים?

דפנה: אין לדעת

הדס: אנחנו לא יודעים.

דפנה: אין לדעת

הדס: אבל הוא מודה שיש יחסים מאוד מאוד קרובים. נשאלת השאלה – האם בגלל היחסים המאוד מאוד מאוד מאוד מאוד קרובים, לא הקמת קצין בודק? האם זו הסיבה שמשכת את הטיפול בזה ממח"ש. לא יודעים. בכל מקרה גם לא ניתן לעשות נגדו דבר וחצי דבר כי הוא פרש מהמשטרה.

דפנה: ובכל מקרה, אנחנו נמצאים בסיטואציה שהחומר הועבר למח"ש – יש גם מפכל חדש. מה קורה מאותה נקודה? מה עולה בגורל העניין הזה?

הדס: עד לרגע שיש תלונה נגד רוני ריטמן על הטרדה מינית. צריך לטפל. אין מה לעשות. והוא נקרא על ידי מח"ש בהלם. מכחיש כמובן את הטענות. ויוצא לחופשה כפויה בשלב הזה, עד לבירור הטענות. כמו שצריך. כך צריך להיות. נבדקת התלונה, מח"ש קובעת שיש מקום כן להעמיד אותו לדין. למה? אולי בגלל העדות של יוחנן דנינו שידע. כנראה יש 

דפנה: יש על זה צבר

הדס: יש, כן, אלא מה?

דפנה: צריך להעביר לבדיקה, זה הרי לא אומר הרשעה, צריך להמשיך לבדוק. 

הדס: בדיוק. ואז מי שממונה למפכ"ל המשטרה זה רוני אלשיך. הוא ממונה. הוא בלי ראש להב 433. היחידה הכי חשובה במשטרת ישראל. יחידת העילית. והוא רוצה לבדוק עם רוני ריטמן בטרם מינוי של מישהו חדש. מבקש את תיקי החקירה אליו. זאת אומרת – את התיקים של מח"ש. וכשהוא בודק את התיקים, בל נשכח, שאלשיך הוא בא מהשבכ והוא מומחה לבדיקות פוליגרף. והוא מוציא את בדיקות הפוליגרף. נזכיר שהוא במהלך החקירה של רוני ריטמן, הוא הלך לפוליגרף והיא הלכה לפוליגרף. 

דפנה: פרטי

הדס: כן. שניהם יצאו דוברי אמת. בבדיקות הפוליגרף. אלא שאת משפשפת בשאלות, את יודעת, בדיקות פוליגףר זה עניין של שאלות. את מגלה שהיא בשאלות שלה, ממה שאני מבינה לפחות. לא נשאלה שאלות ענייניות בעניין ההטרדה המינית. אלא שאלות מעטפת אנחנו קוראים לזה. ואילו רוני ריטמן נשאל קצת יותר לעניין ההטרדה המינית.

דפנה: אבל גם לא בצורה, בג"צ לפחות קובע שאי אפשר היה להסתמך הסמכות כל כך משמעותית על הפוליגרף.

הדס: בואי נאמר ככה, בשביל להיות נכונים ואמיתיים והוגנים בעצם, שתי בדיקות הפוליגרף אינן מספקות לא לכאן ולא לכאן. הוא מחזיר את רוני ריטמן ומרגע זה בעצם חל המשבר.

 

—- הפסקה —-

 

דפנה: אז בואי רגע נתקדם לעתירה של בג"צ. הרי בסופו של דבר אלשיך מחליט להשאיר את רוני ריטמן במשטרה, והדבר הזה לא עובר בשקט. אותה בחורה עותרת לבג"צ כדי שתסביר המשטרה, תתכבד ותסביר מדוע השאירה אותו אחרי שהיא התלוננה ואם נעשה מספיק כדי לטפל בעניין הזה ובג"צ נותן פסיקה מפותלת. זאת אומרת – מצד אחד הוא אומר שאלשיך לא נסמך על מספיק ראיות כשהחליט להשאיר אותו, מצד שני הוא אומר זה במסכות של אלשיך אז אני לא מתערב. אני מותיר לו לשקול מחדש את העניין.

הדס: אז בואי נשאל מה המשמעות של בג"צ. האם בג"צ בעצם חוקר הכל מחדש ובודק? לא. הוא מסתמך על כל מיני דברים. לא האם הוא נכנס לעומק, לעובי הקורה? גם לא. הוא מסתמך על כמה דברים שהם באמת נראים על פניו קצת בעייתים. אז מה אמר בג"צ, ואני מצדיקה אותו – שאלשיך היה צריך לנקוט איזה שהוא צעד. זאת אומרת – אזהרה, כי מספיק שנמצא, אם הוא מודה נגעתי ביד, אז יש סבירות שיש אמת מה בדבריה. זה עדיין לא מגיע לרף המאוד מאוד, אבל עדיין. 

דפנה: אגב, מה נגמר עם אותה תלונה במח"ש? נסגרה. 

הדס: כן, נסגרה התלונה כי, שמעי בואי נעשה – עזבי מח"ש, למה לנו? בואי נלך לרחוב. כמה תיקים חמורים מאוד של מעשים מגונים וניסיון אונס המשטרה סוגרת? יום-יום. בכמויות. אף אחד לא מקים צעקה. חוץ ממני.

דפנה:כי זה מילה מול מילה בדרך כלל.

הדס:  בדיוק, זו בעיה, ומדובר על תיקים, לא מדובר על הטרדה מינית של מישהו אחז בידה ואפילו ניסה לנשק אותך. נגיד על פי מה שהיא טוענת, נגיד והיה. ולפני חמש וחצי שנים שחוק ההתיישנות בכלל מזמן כבר עבר. 

דפנה: כמה זמן התיישנות היום להטרדה מינית?

הדס: חמש שנים. זאת אומרת, את רואה פה – על מי אתם באים בתלונות? משטרת ישראל סוגרת. אם רוצים להגיד – לנגח, יום-יום, יום-יום אין-סוף תיקים, קשים וחמורים פי מאה מהתיק הזה.

דפנה: פשוט כי זה שאלה של ראיות. זה מה שאת אומרת.

הדס: שאלה של ראיות, שאלה של עדות מול עדות. בדרך כלל עדות מול עדות. וגם התיישנות. יש לזה המון המון מרכיבים. 

דפנה: למה זה נסגר?

הדס: פה בג"צ, קובע מה שקובע, ונהיה בלאגן גדול. בעוד שבשטח, יש אלפי נשים וגברים שנפגעו ונפגעו קשה ואף אחד לא צועק פה את הצעקה שלהם

דפנה: נכון, למרות שבג"צ בסך הכל אמר – אני מבקש לבדוק את זה מחדש כי – הוא פרט שורה של דברים שאולי היה צריך לשקול יותר ברצינות.

הדס: והוא מדבר על אמירה. אז נאמרה אמירה. ננזף רוני ריטמן. ובעצם הוא גם עוזב את תפקידו. הוא מגיע לפרקו, הוא סיים את תפקידו והוא עוזב. ושימי לב מה קורה. מרפים ממנו.

דפנה: רגע, אלשיך הזיז אותו מתפקידו? לא 

הדס: לא, לא, הוא הגיע לפרקו. הוא סיים.

דפנה: מתי הוא סיים? לא מזמן 

הדס: ממש בימים אלה הוא סיים את תפקידו.

דפנה: ואז חשבו למנות אותו לתפקיד בארצות הברית וגם זה לא..

הדס: הוא מעבר לקדנציה שלו. עכשיו תראי, בואי נשים את הכל על השולחן. רוני ריטמן בעצם שמו נפגע ובענק, לא יעזור כלום. רוני ריטמן חקירות ראש ממשלה, לא חקירות ראש ממשלה, ותכף נגע בזה. הוא יתפס בציבור כמטריד מינית. אני חושבת שזה עונש מאוד כבד. לא פשוט בכלל. היא – נתפסת כמנצחת בהיבט הזה שהיא גמרה לזה שהוא ינזף, ובעצם גרמה לשם שלו להיות שם רע. מה עוד?

דפנה: אז לפני שנדבר על הספינים הפוליטיים שעושים סביב הפרשה הזו. רצינו לשמוע עוד קול, הרי בסופו של דבר זה סיפור וכל אחד שם את הדגש שלו על משהו אחר. אז התקשרתי לעמיתי גיא פלג, כתב המשפט של חברת החדשות, כמובן שעל הפרטים עצמם אין מחלוקת, אבל הוא מסתכל על זה קצת אחרת. מבחינתו של גיא המתלוננת היא אשת מקצוע מצוינת בתוך המשטרה, עם תרומה משמעותית לארגון הזה. ומאחר שגם הביאה עדה בלתי תלויה, שהיא לא חברה שלה. לא היתה שום סיבה להתנער ממנה. הכל לדבריו – פוליטיקה.

גיא: הייתה כאן הטרדה מינית, שוב, קשה לומר הטרדה מינית, כשהיועץ המשפטי החליט לסגור את התיק. אבל היתה כאן התנהלות נגיד – בעייתית בהיבט המיני. ומה שאני חושב שקרה זה שבדיוק נכנס מפכ"ל חדש לארגון. הכניסה שלו לא הייתה חלקה והיא לוותה בהרבה רעשי רקע. אני מזכיר לך את מפגש החירום של המפכ"לים ושל הניצבים הבכירים לשעבר שהתריעו מפני הסכנות האורבות לארגון עם הצבתו של אדם מהצבא או מהשבכ לפקד על הארגון. על רקע זה נכנס אלשיך ואני חושב שהצעד הראשון שהוא עשה זה בעצם ההחלטה הפיקודית הראשונה שלו. היא היתה החלטה פופוליסטית שכוונתה הייתה להתחנף למטה הארצי, לחברי המטה הארצי של המשטרה כי ניצב רוני ריטמן הוא ניצב אהוב מאוד ומוערך ולכן ההחלטה של המפכ"ל הייתה מאוד מאוד פופולרית. אם מנקים את כל רעשי הרקע, יש פה טענה שהגיעה למח"ש. בתור בהתחלה מידע מודיעיני ואחר כך נבדקה במח"ש ויש מתלוננת שהיא קצינה מעולה ואין על זה חולק. שסיפרה סיפור ויש תמיכות לסיפור הזה. סיפור בוא נגיד ככה – ליוויתי במהלך השנים הרבה מאוד תיקים של עבירות מין שהיו יותר מורכבים להכרעה. כאן על פניו הסיפור די פשוט. עכשיו, מכיוון שרוני ריטמן הוא מפקד להב 433. הוא פיקד על להב 433 ומכיון שלהב מנהלת את התיקים נגד ראש הממשלה, אז היה נח אני חושב לריטמן ולפרקליטיו לנסות ולטעון כאילו בשל התיק הרגיש שהוא מנהל מישהו מנסה להזיז אותו מתפקידו ולתפור עליו האשמות כאלה ואחרות. ומהצד האחר היה נח אחר כך לראש הממשלה לעמוד ולומר, איך קצין כזה שהוא או לכל הפחות סביבתו חושבת שאני ניסיתי לפגוע בו. איך הקצין הזה ממשיך ומנהל את החקירה נגדי. זאת אומרת, גם ראש הממשלה בנסיבות שנוצרו היה לו נח להיאחז בסיפור הזה. וגם לניצב ריטמן היה נח להיאחז בסיפור הזה. ובסך הכל הסיפור הזה די פשוט אגב.

 

דפנה: אבל בפועל רק חשוב להדגיש – אין קשר, כלומר ממה שאנחנו יודעים ראש הממשלה לא תפר על ריטמן וממה שאנחנו יודעים ריטמן לא מקבל החלטות בגלל שנתניהו זה שרודף אותה.

 

גיא:  אז אני אומר לך תראי – אחד, אני לא יודע ואני לא מתיימר לדעת. אבל אני אומר, אני אומר אלה בעיני שאלות המשנה. השאלות בעיני המשמעותיות כאן, זה האם ניצב ריטמן עבר עבירת מין. ונדמה לי, כפי שקבעו שוטרי בית המשפט העליון שעוברים על החומר הסיפור די ברור. עכשיו תראי, זה לא שמישהו טוען שהיו צריכים לשלוח את ריטמן לכלא לתקופת מאסר ממושכת. ונכון שברף של עבירות המין העבירה הזו בנסיבות שלה היא עבירה ברף תחתון. השאלה היחידה שנשאלת היא אם קצין שיש בעניינו ראיות שכאלה, טענות שכאלה, אני כבר לא ידבר שהוא העיד על עצמו במהלך החקירה. האם ראוי שהוא יפקד על יחידת העילית של המשטרה. לדעתי, לאורך כל הדרך, כמו גם עכשיו היתה שזה פשוט לא מתקבל על הדעת. זה הכל

 

דפנה: בואי ננסה להבין, איך כל זה קשור במה שקורה במערכת הפוליטית. לטענות שהחקירה נגד ראש הממשלה נגועה. בואי נשמע יחד את המפכ"ל, ונזכיר שזה אותו מפכ"ל שגורלו נקשר בגורלו של ריטמן והדברים כמובן קושרים.

רוני אלשיך: "אמרתי ציבורית, שיש לחצים על גורמים שעוסקים בחקירה…"

אילנה דיין: "שמנסים לאסוף חומר על קצינים בכירים?"

רוני אלשיך: "נכון.שמסתובבים סביב החוקרים אנשים שהם מרחרחים…"

אילנה דיין: "סביב משפחתם?"

רוני אלשיך: "בשטח בשטח משפחתם. כאשר זה קרה בפועל…"

אילנה דיין: "אבל מסביב משפחתם כדי להבין אינפורמציה על הקצינים האלה?"

רוני אלשיך: "כדי לאסוף אינפורמציה על הקצינים. זה אומר שמתחילים לשאול שאלות על חוקרים של המשטרה, ולהסתובב סביב שכניו, ואנחנו יודעים לומר שזה גורמים שזה מקצועם, לצורך העניין"

אילנה דיין: "ויודעים לומר שזה גורמים שמחוברים לפוליטיקאים?"

רוני אלשיך: "זה לא אמרתי

 אילנה דיין: "אמרת גורמים רבי כוח"

רוני אלשיך: "אמרתי שגורמים רבי כוח, מפני שבסוף אנחנו יודעים מי זה הגורמים האלה וככל הנראה מישהו צריך לשלם להם, ולכן זה מאוד הפריע לנו"

בנימין נתניהו: אי אפשר להשתחרר מהרושם שהם הושפעו מתחושת חסרות בסיס של גורמי חקירה שמאמינים שאני פעלתי נגדם. ששלחתי קצינת משטרה להתלונן על הטרדה מינית נגד ראש היחידה שחוקרת אותי. שביצעתי מעקבים נגד חוקרי המשטרה.שהפעלתי מישהו בלונדון נגד החוקרים. ידידי כמובן שמדובר בטענות הזויות. מופרכות לחלוטין. אבל אני מבקש, תחשבו אתם מה זה אומר על החקירה. ומה זה אומר על ההמלצות. אם מי שחוקר אתכם אומר שתפרתם לו תיק, איך הוא בכלל יכול לנהל את החקירה באופן אובייקטיבי? ואיך הוא יכול לתת המלצות אובייקטיביות? לכן זה לא מפתיע בכלל שאלו הן ההמלצות

הדס: קודם כל אני חושבת שהיתה טעות בידו להתבטא כך. הוא היה צריך להגיד משהו כמו – נתון באמצע חקירה ונמתין. להיות ממלכתי. הוא לא היה כל כך ממלכתי. 

דפנה: ביחוד שהוא השאיר את זה עמום אז הוא נתן להם את הפרצה להכנס לתוכה

הדס: אבל יש פה עוד משהו, אומר המפכ"ל, בעצם, שהוא יודע ששמו חוקרים כדי להוציא מידע מקציני משטרה. אוקי ואז כולם מכשכשים בזנב ואומרים.. ואי אפשר להגיד שאני מתומכיו של אלשיך כי אני ממש לא, ממש לא. אבל פה אם אני מסתכלת על עניין העובדות אז אני יכולה להגיד לך שאלי פנו חוקרים פרטיים, אלי וביקשו ממני אם יש לי חומר על ניצב בן יצחק, ראש אגף החקירות הפורש.  

דפנה: זאת אומרת היו דברים מעולם

הדס:  זאת אומרת, זה לא שאני נשענת על מה שאמר רוני אלשיך ומבחינתי זה דברי אלוהים חיים. ממש לא. אני שמעתי את זה במו אוזני. הגיעו אלי. אלי. עכשיו מה חיפשו? כשבאים אלי. הטרדות מיניות. מה אני יודעת. מה אני יכולה להוציא. עכשיו החוקרים שפנו אלי זה אנשים שאני מכירה. אמרתי להם אני נורא מצטערת, אלף אין לי כלום. ובית תסביר לי – למה, מאיפה פתאום? חשבתי שאולי מישהי התלוננה. ואז שמעתי את הדבר הבא – מישהו עם הרבה מאוד כסף ויש לו עניין בזה והוא משקיע בזה הרבה מאוד כסף. באלו המילים.

דפנה: אוקי אז ברשתוכם אנחנו נעצור רגע לעשות סדר, כי עכשיו זה קצת מתחיל להסתבך. אז הספין המטורף הולך ככה – יש כל מיני מיליארדרים שמחפשים חומר מביך על קצינים. שמענו עכשיו איזו שהיא דוגמא גם מהדס. אבל לנו הציבור אין מושג מי הם ומי מפעיל אותם. אני מזכירה לכם שלמשטרה יש עוד כמה אויבים חוץ.מראש הממשלה ושאר הפוליטיקאים שנמצאים בחקירות. אחר כך מגיע המפכ"ל אלשיך ומתלונן בראיון לתכנית עובדה שיש גורמים שמחפשים את הקצינים הבכירים שלו. הוא לא אמר שמדובר בפוליטיקאים. הוא גם לא אמר שמדובר בראש הממשלה. הוא אמר גורמים עם הרבה כח. אחרי זה הפוליטיקאים שלא מפספסים אף הזדמנות לנגח את המשטרה בהקשרים האלה מנצלים את ההזדמנות והתזה שלהם הולכת ככה – אם הקצינים חושבים שאנחנו רודפים אותם, הם כנראה לא אובייקטיבים. לדוגמא – וראש הממשלה גם משתמש בשמו של ריטמן. אם ריטמן חושב שאנחנו תפרנו עליו את פרשת ההטרדות המיניות שבה הוא מסובך עד צוואר, כנראה שהוא מונע מתחושת נקם נגד ראש הממשלה והוא לא אובייקטיבי. אני מזכירה לכם שאלשיך לא אמר בכלל שמדובר בראש הממשלה נתניהו. אז אם הקשבת עד עכשיו רוב קשב, ולא התייאשתם מהפרשה המסובכת. ודאי שמתם לב שפרשת ריטמן התפוצצה בשנת 2015. ואילו חקירות ראש הממשלה מה לעשות נפתחו רק לפני שנה וחצי. אז ב2015 התפוצץ אותו סכסוך יצרי בין גיא ניר לבין ריטמן והוא זה שגרם למתלוננת לתת בסופו של דבר את החומר. ריטמן כמובן יודע את זה. ולא חושד בראש הממשלה שהוא זה שהפעיל נגדו את המתלוננת. מה כן? יכול להיות שיש גורמים שמנסים לוודא שהפרשה הזו לא תרד מהכותרות ותמשיך לייצר במשטרה אי סדר ודה-לגיטימציה. למי ששכח כבר הזכרנו, אלשיך וריטמן בעצם קשרו את גורלם זה בזה. ובעצם מרגע זה והלאה מי שרוצה לפגוע במפכל, בשיקול הדעת שלו, בלגיטמיות שלו, יכול לעשות את זה שוב ושוב דרך פרשת ריטמן שלא יורדת מהכותרות. למרות שמדובר בעבירת מין מהרף הנמוך יחסית שאולי במקרה אחר היתה מהדהדת פחות. בכל מקרה הדס שטייף, את אומרת לנו, לא דובים ולא יער. כל העניין הזה לא משפיע על תיקי ראש הממשלה בניגוד למה שהפוליטקאים מנסים לטעון.

הדס: אוקי, אז אני חייבת להגיד לך כמי שמכירה את משטרת ישראל 35 שנה. אף אחד לא פותח חקירה בגלל שבא לו. או בגלל שהוא רוצה ויש לו איזה שהוא. ממש לא. אולי, השוטרים בשטח, יבואו ויגידו למישהו אתה תקפת אותי, כדי נגיד. וזה ברמה הזאתי. שזה קורה הרבה. ברמה הזאת. שימי לב כמה זמן החקירות האלה נמשכות. כמה עדים, כמה עדי מדינה. כמה זה נמשך. כמה רב הנסתר על הגלוי. אנחנו חושבים שאנחנו יודעים, אנחנו לא יודעים. יש לנו טפטופים מפה ומשם, אבל התמונה הגדולה, הכללית.

דפנה: את אומרת שזה גדול מרוני ריטמן? זה מה שאת אומרת? שאפילו אם היה לו בבטנו על נתניהו זה בכלל לא

הדס:  הוא לא יכל לפתוח בחקירה כל כך גדולה, ולהביא כל כך הרבה. הוא לא יכול. עכשיו רוני ריטמן בעצם הוא מעל צוות חקירה מאוד גדול ששוקד ועובד, אתה יודעת כמה חוקרים עובדים על זה? 

דפנה: אבל הוא זה שמנצח על התזמורת וקובע את העוצמה של המוזיקה

הדס: הוא קובע את העוצמה של המוזיקה על סמך החומר שיש – שימי לב לדרגות. תיק אחד ואחר כך תיק שני ופתאום תיק שלישי ופתאום תיק ודבר יוצא מדבר. את לא יכולה להגיד שמישהו מחליט וממציא לו תיקים. דבר יוצא מתוך דבר מבחינת עובדות אין מה לעשות

דפנה: וגם מבחינת עובדות, וזה מה שאני חושבת שחשוב שניקח מהפרק הזה, אנחנו כבר גם מתקרבות לסיכום, מה שחשוב להבין זה שכל פרשת ריטמן וכדומה היא פרשה שמתרחשת לפני חקירות ראש הממשלה.

הדס: התחילה הרבה הרבה לפני. זאת אומרת היא לא קשורה אפילו. היא לא קשורה. זה שלקראת הסוף לוקחים את הזנב שלה וקושרים זנב בזנב.

דפנה: ומנסים להעצים את זה תקשורתית ולא לתת לה לרדת מסדר היום.

הדס: אני לא מכירה. לא מכירה. מדרעי, דרך קצב, דרך הירשזון וכל האחרים. אחד שלא אמר מחפשים אותי. אחד שלא אמר טמנו לי פח. אחד שלא אמר מישהו רוצה לנקום בי. לא מכירה. אין אין אחד מהם. בואי נעבור על ההיסטוריה על כל מי שהורשע, אוקי אני לא מדברת. ותראי את אותם הדברים בדיוק.

דפנה: אז אנחנו מסכמים, כאמור קשה לחזור אחורה ולדעת מה גרם להגשת תלונה נגד ריטמן. אבל האמת היא שזה לא ממש משנה. אנחנו העיתונאים יודעים שהאמת הרבה פעמים צפה בנסיבות משונות. הרבה פעמים שואלים אותי למה את פרסמת את הסיפור הזה אם ידעת שהוא הגיע מהאיש הזה והזה שהוא כמובן מפוקפק ומלא באינטרסים פוליטיים בדרך כלל ואני אומרת שאם הפרטים נכונים התפקיד שלנו הוא לבדוק וזה בדיוק אותו דבר. אם למשטרה הגיעה תלונה היא צריכה להגיע לחקר האמת ולנקות את האורוות והנסיבות הרבה פחות משנות. הסיפור הזה חושף כמובן את הקרבות הפנימיים המאוד מאוד עכורים בתוך המשטרה ואת הנכונות של המפכ"ל להגן על ההחלטה שלו כמעט בכל מחיר. כמובן שהפוליטיקאים כבר יודעים איך לנצל את כל הסיטואציה לטובתם. אז בשל הרגישות בחרתי מהמתלוננת בפרשה הזו לשמוע גם את גרסתה. וקיבלנו מעורך הדין שלה חיים בראל תגובה ארוכה ונוקבת. הם כמובן רואים את הדברים אחרת לגמרי אבל זוהי מטרת הפודקאסט. להביא את הדברים מכמה שיותר זוויות ופה גם יש לנו את המקום לעשות את זה אז אני אביא את התגובה במלואה.

ראשית הם כותבים, 'אנו מביעים את פליאתנו הגדולה על מחזור האובססיבי והמגמתי שעושים גורמים מסוימים באופן חוזר ונשנה בדו"ח סיכום בדיקה מלפני שנתיים וחצי שה-'פלו בה זכרו בה' קובלנה המשמעתית בבית הדין למשמעת של המשטרה. ועוד ההליך המשפטי והמגמתי שנתפר לשני הקצינים עדיין לא החל בג"צ אמר את דברו בצורה נחרצת וברורה הודות להתנהלותו של מפכ"ל המשטרה בפרשת ריטמן. מעשיו החומרים של ריטמן והעדר הקשר בין כל הליך ה"קצין בודק" לבין החקירת מח"ש וההטרדה המינית שביצע ריטמן. בימים שבהם שופט מחוזי מביע ביקורת קשה על שיטות החקירה של משטרת ישראל מוטב להתייחס לדברים החלוטים שקבע בג"צ מאשר לדברים שטרם החלו להתברר ועוד יוכח שאינם שווים את הנייר שעליו הם נכתבו. לדברי הטענות שהשניים ניהלו מערכת יחסים רומנטית כולל בשעות העבודה, ולטענה כי היתה למתלוננת השפעה גדולה על עבודה של גיא ניר, הם כותבים 'מדובר במחזור של דו"ח קצין בודק ישן', כאמור שמענו כבר את הטענה הזו, 'שהמשטרה עצמה אינה עומדת מאחוריו. מדו"ח הקצין בודק המוטה והשערורייתי שכל מטרתו הייתה לחלץ את ניצב ריטמן מאימת הדין ולפגוע בקורבן ומפקדה שפנו למח"ש לא נותר זכר בקובלנה המשמעתית שהוגשה לידי המפכ"ל נגד המתלוננת ונגד גיא ניר. כך לגבי הטענה לניהול של מערכת היחסים רומנטית בין השניים.

כתבה לנו המשטרה בטיוטת כתב האישום. 'אין לנו אזכור ולו ברמז לקיום קשר מיני או קשר רומנטי' זאת אומרת, רק תשימו לב, כל הטענה שלהם של דו"ח הקצין הבודק הוא בכלל מין תגובת התגוננות כזו של המערכת על תלונות שהם עצמם הגישו. לגבי הטענה שמערכת היחסים הרומנטית כדברכם התנהלה בשעות העבודה, הרי שגם בעניין זה מדובר במחזור דו"ח קצין הבודק הישן שהמשטרה עצמה אינה עומדת מאחוריו. המשטרה ציינה בבית הדין המשמעתי, אם היתה לנו הערה שהוא לא עבד, הייתה מיוחסת לו עבירה של מרמה. אין לנו ראיה לגבי מעשיו ולכן הוא לא צריך להתגונן על מה שהוא לא מואשם בו. גם הטענה כי למתלוננת היתה השפעה גדולה על עבודותו של מפקדה, מעבר להיותה סתומה ואינה משקפת עבירה כלשהי נזנחה על ידי המשטרה וזכרה לא בא במסגרת הקובלנה המשמעתית, לא רק בשל העבודה שבשקר יסודה, אלא גם מכיוון שבכלל לא מדובר בעבירה. לגבי הטענה שהתלונה נגד ריטמן הוגשה זמן קצר אחרי פרסום דו"ח קצין הבודק. העובדת שבידכם אינן נכונות בעליל, דוח הקצין בודק המופרך שכאמור נזנח על ידי המשטרה הוגש למפכ"ל אלשיך רק בינואר 2016 בעוד שהתלונה נגד ריטמן נמסרה במח"ש שלושה חודשים קודם לכן. מכאן שכל מטרתה של הדו"ח המוזמן הזה אך ורק כדי לסייע לריטמן ואלשיך לשבש את חקירת מח"ש. אגב חזרתי לשטייף בעניין הזה והיא מסבירה שהדו"ח אמנם הוגש לאלשיך באותו תאריך אבל הם כבר ידעו את המסקנות שלו. והם ממשיכים תת ניצב גיא ניר התלונן בפני ניצב גילה גזיאל ובפני סגן ראש מח"ש על עניינים שונים כבר באוקטובר 2015, זמן רב לפני מיניו של "קצין בודק" שהוא מונה רק לאחר תלונותיו של גיא ניר ובעקבותיהן. וכך הם אומרים –  אילולא היו מוגשות התלונות למח"ש על ידי תת ניצב ניר והמתלוננת לא היה בא דוח הקצין הבודק לעולם. יתרה מכך הניסיון לקשור בין הקצין בודק לבין אירועי ההטרדה והתקיפה המינית שביצע ריטמן נעשו זה מכבר על ידי המפכ"ל וריטמן במסגרת הבג"צ שהוגש נגדם. טענותיהם נדחו. לגבי התהיה שעלתה על כך שאותה בחורה התייעצה עם עורך דינו של נתניהו, נמסר בתקופה האמורה נובמבר 2015, היתה רק חקירה אחת ידועה בשם פרשת המעונות נגד שרה נתניהו כך שמדובר ברמיזה מופרכת מעיקרה ובמחזור טענויות הזויות של אלשיך, ריטמן ושות'. בתקופה האמורה התייעצה כקרובן עבירה עם מספר עורכי דין, אך בסוף החליטה לא להתפשר. צר לנו כי גורמים אינטרסנטים בסיבתם של המפכ"ל וריטמן ממשיכים להסתייע בעיתונאים לקידום נקיון שמו של קצין בכיר שהטריד מינית וסרב לקחת אחריות. ושל מפכ"ל משטרה אשר מתעמר בקורבן עבירת מין. לשניהם בג"צ אמר את דברו. וכך הם חותמים את הגברת שטייף ואת המשמיצים, תשפוט ההיסטוריה. ואם יהיה צורך גם בית המשפט. דברים לא פשוטים. אגב פנינו גם למפכ"ל יוחנן דנינו והוא לא רצה להגיב. הדס שטייף, היה מרתק מה אני אגיד לך. יש לך תחום מאוד מעניין.

הדס: אכן

דפנה: מתחרה עם שלנו הכתבים הפוליטים. אז המון המון תודה שבאת

הדס: אגב, יש הלימה, הכל אותו דבר

דפנה: הדברים קשורים אחד בשני

הדס: תודה לך שהזמנת אותי

דפנה: היה לי לעונג, תודה רבה גם לניר סייג על עריכת הסאונד וליוסי מץ על העריכה. אפשר להצטרף לרשימת התפוצה שלנו באתר של עושים היסטוריה וכמובן לעקוב אחרי ברשתות החברתיות. היה מרתק. נפגש כמובן בפרק הבא.

4 מחשבות על “[עושים פוליטיקה] פרשת ריטמן”

  1. דפנה ורשת "עושים היסטוריה", הפודקאסט עושים פוליטיקה הוא פודקאסט מעולה! וזו כמובן הקדמה לכך שהפרק הזה היה סופר בעייתי. הדס היא כמעט משתתפת פעילה במלחמה הפנימית במשטרה. גור מגידו וקלמן ליבסקינד היו מספרים סיפור אחר בתכלית. לתת לגיא פלג ארבע דקות בתוך שעה שבה הדס שטייף פורסת את הסיפור כפי שהוא משתקף על ידי רק אחד הצדדים זה לא מספיק ולא רציני. צר לי, מאכזב מאוד. ושוב, הפודקאסט חשוב, מעולה ומעניין.

    הגב
  2. דפנה ורשת "עושים היסטוריה", הפודקאסט עושים פוליטיקה הוא פודקאסט מעולה! וזו כמובן הקדמה לכך שהפרק הזה היה סופר בעייתי. הדס היא כמעט משתתפת פעילה במלחמה הפנימית במשטרה. גור מגידו וקלמן ליבסקינד היו מספרים סיפור אחר בתכלית. לתת לגיא פלג ארבע דקות בתוך שעה שבה הדס שטייף פורסת את הסיפור כפי שהוא משתקף על ידי רק אחד הצדדים זה לא מספיק ולא רציני. צר לי, מאכזב מאוד. ושוב, הפודקאסט חשוב, מעולה ומעניין.

    הגב
  3. דפנה ליאל היקרה, אני מאוד אוהב את הפודקאסט שלך, ומעריך מאוד את הרצון לתת כמה זוויות שונות – מה שמעשיר את החוויה (אפילו שהתגובה בסוף של עו"ד חי בר-אל הייתה, ובכן, מתישה – אני מניח שבשלב הזה לא היית יכולה להמנע מלהקריא אותה כבר).
    כן רציתי לכתוב כביקורת בונה, שלא כולם שומעים באדיקות חדשות, ואני חושב שהיה קל יותר – במיוחד בפרק סבוך כמו זה – אם היית נותנת בתחילת הפרק סקירה קצרה של הפרשה כמו שהוצגה בתקשורת, וסקירה של הדמויות המרכזיות בפרשה. יש דברים שהם מובנים מאליהם למי שחי חדשות, אבל לקח לי עשרות דקות אל תוך הפרק לחבר ולהבין.

    בכל אופן ישר כוח על הפודקאסט.

    הגב
  4. יש קפיצה בהקלטה , ב10:20 – היא יצאה מהאולם וכו לא מחובר למה שהיה לפני כן.
    זה משהו על המועדון עם ריטמן אחרי שמדברים על זה שהיא הגיע למח"ש.
    תבדקו.

    הגב

כתוב/כתבי תגובה