פודקאסט עושים תנ"ך

[עושים תנ"ך] "פייק ניוז" בתנ"ך: על שלטון מנשה (ד"ר בעז סתוי)

הורדת הפרק (mp3)

התנ"ך בבסיסו הינו יצירה תיאולוגית שמטרתה האדרת האל יהוה ותיאור מערכת היחסים שלו עם עמו הנבחר. האם ליצירה הזאת שעל פי חקר המקרא נאספה במשך כ 400 שנה בידי אנשי בית ראשון, חדרו גם השפעות אחרות- כגון פוליטיקה? סגירת חשבונות? גירסאות ששונו על פי צרכי המנהיגים או בכדי לקדם אג'נדה דתית או אישית? האם כבר בתנ"ך היו "חדשות שקר"- "פייקניוז"?
בפרק הזה אני מארח את ד"ר בעז סתוי –דוקטור לארכיאולוגיה ולתרבויות המזרח הקדום מאוניברסיטת ת"א ומרצה בחוג למקרא במכללת אורנים לשיחה על שלטון מנשה ורדיפה תקשורתית בימי המקרא.

האזנה נעימה,

יותם.


רשימת הפרקים המלאה
הרשמה לפודקאסט:
רשימת התפוצה בדוא"ל | iTunes | אפליקצייה לאנדרואיד | RSS Link | פייסבוק | טוויטר

 

 

5 מחשבות על “[עושים תנ"ך] "פייק ניוז" בתנ"ך: על שלטון מנשה (ד"ר בעז סתוי)”

  1. בתחילת הפרק בעז מזכיר פרק אחר שבו הוא דן על ״יואשיהו והרפורמה״, על איזה פרק מדובר בבקשה?

    הגב
  2. בעז מזכיר בתחילת הפרק פרק אחר שבו הוא דן על ״יואשיהו והרפואמה״, על איזה פרק מדובר בבקשה

    הגב
  3. יתכן שלטענה שלכם יש אולי הד בדברי התלמוד הבבלי (סנהדרין דף ק"ב עמוד ב) המספר על רב אשי שדרש בשלושת המלכים שאין להם חלק לעולם הבא, וביניהם מנשה, ורב אשי הכתיר אותו כ'חברנו' [שזו כשלעצמה מחמאה גדולה), אבל מנשה כנראה נעלב, התגלה אליו בחלום והוכיח אותו על חוצפתו שהעיז לקרוא לו 'חברנו', בעוד שהוא מלכו. ואף הוכיח לרב אשי שהוא תלמיד חכם גדול יותר ממנו, רב אשי לפי המסופר התרשם עד כדי כך, שהוא כינה אותו למחרת 'רבותינו'.
    אולי ליחס החיובי הזה כלפי מנשה יש שורשים הסטוריים.

    הגב
    • הי איציק
      מה שניסיתי להראות בפרק הוא שסך הכל, מנשה הוא מלך רגיל למדי. הוא לא טוב יותר ולא רע יותר למשל מדוד. המעשים שעשה דוד נוראיים לא פחות, ואפילו מפורטים הרבה יותר מאלה של מנשה: מעשה אוריה ובת שבע, רצח בני שאול, הצוואה הנקמנית שהותיר לשלמה, מלחמות האזרחים שגרם להן. ההבדל היחיד בין מנשה ודוד הוא שלדוד היו יחסי ציבור טובים יותר.

      הגב
  4. כבר נאמר רבות שהמושג „פייק ניוז״ הוא כשלעצמו כיבוס של מילה אחרת בת שלוש אותיות. אנחנו מצווים לרחק ממנה, אבל למרות שאין לה רגליים, אנחנו לא מצליחים.

    הוזכר בפרק שההערכה לגבי מה באמת היה בימי מנשה היא דעתו של ד״ר סתווי (ואולי הוא אף הצטנע וזו אף הטענה המקובלת במחקר. אין לי מושג). בעל [הפודקאסט] דברי הימים העלה השערה אחרת. לפי ההשערה שלו הדיווח במלכים שגוי והדיווח בדברי הימים הוא מה שנקרא „מבוסס על סיפור אמיתי״:
    http://ilanabc.co.il/?page_id=485

    הגב

כתוב/כתבי תגובה