לוגו - הפודקאסט עושים טיול

[עושים טיול] טבע עירוני בירושלים: פארק עמק הצבאים והגן הבוטני

הורדת הפרק (mp3) | קרא

הפעם משוחחים עינב לנדאו ורן לוי על שתי אבני חן ירושלמיות: הגן הבוטני המושקע בו יכולים הילדים לחקור את עולם הטבע בזכוכית מגדלת, ופארק הצבאים. סיפורו של הפארק ושל עדר הצבאים שנכלא בתוך אזור עירוני צפוף, הוא סיפור מרתק של ניצחון הטבע והקהילה על הביקוש לנדל"ן.

האזנה נעימה!
רן


רשימת הפרקים המלאה
הרשמה לפודקאסט:
הצטרפות לרשימת התפוצה בדוא"לiTunes | אפליקציית לאנדרואיד | RSS Link | עמוד פייסבוק | קבוצת פייסבוק | אינסטגרם | טוויטר
אפליקציית EZgoing Family – אנדרואיד | iOS | פייסבוק

(תמלול הפרק) טבע עירוני בירושלים: פארק עמק הצבאים והגן הבוטני

כידוע, יש המון מה לראות ולעשות בירושלים – אבל אנחנו נתמקד הפעם בקצת טבע עירוני. ממש סמוך אחד לשני נמצאים הגן הבוטני ופארק עמק הצבאים. שני מקומות מומלצים כמובן לבילוי עם משפחות, נגישים לעגלות, מהווים פתרון מעולה לשבת יפה – וגם אפשר תמיד לסיים בחומוס באבו גוש!

הגן הבוטני ושביל התגליות

בגן הבוטני נחנך לאחרונה שביל התגליות. השביל מחולק לנושאים ובכל מקטע הילדים לומדים, מתנסים וחוקרים את הטבע. בכניסה מקבל כל ילד שקית קטנה עם עזרים מקסימים לשימוש בשביל התגליות: זכוכית מגדלת, סירת עץ קטנה, גירים ועוד. התחנה הראשונה במסע בשביל היא תחנת המים: הילדים ישאבו מים בטכניקות שונות, יביטו בטלסקופים בחיים שבביצה, ובכלל – יהיו פעילים כל הזמן, וזה מה שחשוב.

משם עוברים לאזור הקרקע: מחפשים מאובנים, מוצאים זהב, מציירים עם גירים ומשם לסיבוב בצמרות ועוד הפתעות שלא נגלה. האמת היא שאחרי הטיול בשביל, כבר לא נשאר כוח לשאר הגן… מה שמחייב ביקור נוסף כי יש עוד המון מה לראות בגן. הגן מחולק לפי אזורים (אסיה, אוסטרליה , אמריקה הצפונית וכו'), יש מבוך, עצים נדירים ובימי שישי גם רכבת שעוברת בגן.

הביקור בגן הבוטני מתאים לכולם:  הקטנטנים ייהנו והגדולים ילמדו על תהליכים בטבע ויחוו את השביל מזווית אחרת. חשוב לציין שבתחילת השביל יש מדרגות: לא הכי נוח עם עגלה, אבל עם קצת עזרה מסתדרים. שאר הגן נגיש.


נותני החסות לפרק:

 


פארק הצבאים

ממש סמוך לגן הבוטני נמצא פארק עמק הצבאים, וכאן כבר מדובר על סיפור מעניין של ניצחון הטבע והקהילה על הביקוש לנדל"ן. גודל ההישג בולט במיוחד כשהדבר הראשון שרואים שמגיעים לפארק אלו הבניינים המפלצתיים והמתריסים של הולילנד, שנמצאים ממש ממול לפארק.

מדובר על סיפור עצוב-שמח. בשולי שכונות קטמונים, בית וגן ורמת שרת גר לו בנחת עדר צבאים שמנה בזמנו 25 פריטים. העמק שבו הסתובבו הצבאים היה חלק מהרי ירושלים. תנופת הפיתוח בירושלים תחמה את אותו אזור קטן בין כביש בגין, קניון מלחה, איצטדיון טדי, הולילנד וכדומיו. 250 דונם בלב העיר נשמעו כמו מקום נפלא לכמה גורדי שחקים ואזור מסחרי, וגובשה תוכנית פיתוח.

ואז התרחש מהלך מפתיע: תושבי השכונות הסמוכות לעמק חברו לארגונים הסביבתיים ולחצו על עיריית ירושלים להקים שמורת טבע עירוני ופארק פתוח. מדובר על פעולה תקדימית: התושבים הקימו ועד פעולה, הגישו תכנית אב תכנונית וכנגד כל הסיכויים הצליחו למנוע את תוכנית הפיתוח. לרוע המזל, עד שנוסד הפארק כבר לא נותר הרבה מעדר הצבאים… רובם נטרפו על ידי כלבים משוטטים. נשארה נקבה אחת והובאו עוד פרטים כדי להרבות את העדר. כיום יש בעמק כ 11 פריטים עם פוטנציאל גדילה, כמובן.

מומלץ לבקר בפארק בחורף או באביב, כיוון שהפארק חשוף לשמש ולא מוצל – וגם כי אז נהנים מהפריחה והירוק מסביב. הביקור בפארק אינו ארוך: מומלץ לשלבו עם עוד פעילות בירושלים. גם אי אפשר לעשות בפארק פיקניק, כדי שלא רוצים להטריד את הצבאים. אבל בפארק תמצאו בריכת חורף עם תצפית נחמדה (ופופים לנוח עליהם), שביל נגיש לעגלות, שכשוכית קטנה, בוסתן ועוד. המשימה העיקרית, כמובן, היא לחפש את הצבאים: אנחנו הצלחנו לראות אחד…

פיקניק ביער עמינדב

למי שמחפש פיקניק אפשר לעצור בגן לאומי עין חמד – אך בשבתות המקום מלא החל מהשעה עשר בבוקר. לכן אני ממליצה על יער עמינדב שנמצא ממש לא רחוק, ובכניסה תזהו את התצפית המפורסמת של יד קנדי. במקום יש גם כמה מסלולי טיול נחמדים. אחרי יד קנדי יש להמשיך עם הדרך, לעבור את חרבת סעדים ולהמשיך עם השילוט לחניון נופש פעיל שם מחכים לכם שולחנות, מתקני ספורט ואפילו מגרש כדורסל\כדורגל באמצע היער! מהחניון יוצא שביל חביב ונגיש לעגלות עם מספר נקודות עניין, כגון שרידי כבשן וסיד ובעיקר הרבה פריחה וירוק מסביב.

הכל מסתכם בחינוך

והכול בסופו של דבר מסתכם בחינוך. הילדים שלנו לומדים על הטבע באופן תיאורטי: כל ילד יודע שדייגו גר ביערות הג’ונגל, שסימבה גר בסוואנה באפריקה ושכלניות אסור לקטוף… אבל זה הכל בתאוריה! כפי שתיאר זאת חוקר החינוך והטבע דיוויד סובל: “בילוי מחוץ לבית, משחק חופשי וסקרנות שווה לאלף עובדות על הטבע”.

החינוך לשמירה על הסביבה והטבע וכדור הארץ מועבר לילדים וזוהי מגמה ברוכה, אך אם הילדים לא בקרו ביער או בשדה שעליו יש לשמור הם לא ירגישו שום מחוייבות אמיתית לעניין. זה כמו שתתאר לילד כמה נפלא הוא הים ואיזו תחושה נעימה זו החול והגלים – אך עד שיבלה בים בעצמו, הוא לא יבין את החוויה במלואה.

להמצאות בטבע יש השפעה מכרעת על הגירוי החושי והסקרנות. כפי שציין אחד החוקרים – כפי שהילדים שלנו זקוקים לתזונה נכונה ושינה מספקת, כך הם זקוקים לקשר עם הטבע. אנחנו אחראיים על הדור החדש שיצטרך בסופו של דבר להכריע את גורלו של כדור הארץ והשטחים הפתוחים. אנו רוצים להעניק לדור זה את החיבור לטבע ועל ידי כך גם את השמירה על משאבי כדור הארץ שיעבור מדור לדור. אנחנו רוצים ליצור זכרונות טבע עבור הילדים. כתב ג'ורג' מונביו, פרשן הסביבה של ה"גרדיאן": "מרבית האנשים שאני מכיר שנאבקים למען הטבע – הם אנשים שבילו את ילדותם בתוכו."

מסלולים נוספים, טקסטים והוראות ניווט – באפליקציית EZgoing Family (אנדרואיד, אייפון)

כתוב/כתבי תגובה