לוגו - הפודקאסט עושים טיול

[עושים טיול] פארק הירקון – לא מה שחשבתם!

הורדת הפרק (mp3)

היום נטייל במקום שהוא לכאורה בנאלי, כזה שכולם מכירים ובקרו בו פעמים רבות- פארק הירקון. את המקומות הידועים כמו פארק בבלי, אזור הפיקניקים מול גני התערוכה והאגם כולם מכירים, אנחנו כאן כדי לגלות לכם את הפינות החבויות והנסתרות שיש לפארק להציע – ויש לא מעט…

האזנה נעימה!
רן.


רשימת הפרקים המלאה
הרשמה לפודקאסט:
הצטרפות לרשימת התפוצה בדוא"לiTunes | אפליקציית לאנדרואיד | RSS Link | עמוד פייסבוק | קבוצת פייסבוק | אינסטגרם | טוויטר
אפליקציית EZgoing Family – אנדרואיד | iOS | פייסבוק

פארק הירקון – לא מה שחשבתם!

היום נטייל במקום שהוא לכאורה בנאלי, כזה שכולם מכירים ובקרו בו פעמים רבות- פארק הירקון. את המקומות הידועים כמו פארק בבלי, אזור הפיקניקים מול גני התערוכה והאגם כולם מכירים, אבל אנחנו כאן כדי לגלות לכם את הפינות החבויות והנסתרות שיש לפארק להציע – ויש לא מעט…

אבל לפני שנתחיל נספר על הפארק עצמו: פארק הירקון או בשמו הרשמי, "גני יהושע" (על שמו של יהושע רבינוביץ, ראש עריית תל אביב לשעבר). זהו הפארק העירוני הכי גדול במדינת ישראל. גודלו עומד על כ 3,750 דונם שמשתרעים לאורך הירקון מרידינג ועד שכונת רמת החייל. הרעיון להקים את הפארק נהגה בתקופתו של ראש העיר הראשון של תל אביב, מאיר דיזינגוף, עוד בשנת 1929. אבל בישראל כמו בישראל רק בשנת 1951 התקיים הטקס נטיעת העצים וחניכת הפארק. הפארק התרחב כמובן עם השנים והתפתח. עוד נתון מעניין: להשקיית הפארק נדרשת כמות של כ 7,000 מ"ק של מים בשנה! ישנה תכנית למערכת השקייה המבוססת על מי קולחין מטוהרים מרמת השרון והסביבה.


נותני החסות לפרק:

 


הגנים המיוחדים בפארק הירקון

מתי בפעם האחרונה בילית ביער טרופי? בפארק הירקון ישנם מספר גני נושא: גן טרופי, גן סלעים וגן קקטוסים – ולכולם הכניסה חינם! מומלץ לחנות בחנייה שמול גני התערוכה, להמשיך לתוך הפארק עד שרואים את מתחם מתקני השעשועים הגדול (אטרקציה מפני עצמה, מדובר על מתחם ענק שכולו בנוי מעץ). קצת אחרי מקום להשכרת אופניים וקלאב קארים תזהו את הכניסה לגן הטרופי. הגן לא גדול – אבל ממש הולכים בתוך הג'ונגל ויש אגם קטן, כלי מוזיקה שאפשר לנגן עליהם וברווזים… כל ילד שאוהב את מוגלי ירגיש בבית!

מאחורי הגן הטרופי נמצא גן הקקטוסים וגן הסלעים. גן הקקטוסים הוקם בשנות השמונים ובמהלך השנים הרבה אנשים תרמו קקטוסים שלא היו יכולים לטפל בהם, וכיום יש בגן כ 50,000 צמחים מ 3,800 מינים וסוגים שונים! בסמוך לגן הקקטוסים תמצאו את הגן הגזום וגן הסלעים שנראים כפסלים בשטח. כפי שאמר הרודוטוס, היסטוריון מהמאה ה 5 לספירה: "בכל סלע קיים פסל, תלוי איך אתה מתבונן בו." לגן הביאו סלעים מרחבי הארץ: מהר החרמון ועד אילת. אפשר ואף מומלץ לסיים את הטיול הקטן בפיקניק בפארק, יש המון מקום ושולחנות.

שבע תחנות ויער ראש ציפור

בצד השני של הפארק, על גבול רמת גן, נמצא אזור שבע התחנות ויער ראש ציפור. מדובר על טיול נהדר וקליל לשבת בבוקר. יער ראש ציפור קיבל את שמו בזכות מראה ראש הציפור שמתקבל ממבט אווירי על היער. היער, שהוא למעשה חורשה גדולה של עצי אקליפטוס, משתרע על פני 500 דונם ונהדר לבילוי משפחתי כייפי ומגוון. מומלץ לחנות בחניה של החווה: ישנו שביל מול החניה שמוביל לשבע התחנות, ואנחנו נבחר את השביל המעגלי שמתחיל בקצה החניה ומוביל ליער.

השביל המותאם לעגלות, אורכו כ-2 ק"מ והוא מקיף את היער ונהנה מצילם של עצי האיקליפטוס המרשימים. השביל יוביל אותנו לגבעה ממנה ישנה תצפית מקסימה על האזור, והישר מהגבעה הילדים כבר ירוצו אל עבר מתחם המשחקים המקסים והגדול. ליד המתחם ישנם שולחנות פיקניק מוצלים, מקום נהדר למנגל או ארוחת בוקר.

סמוך ליער ראש ציפור נמצא מתחם שבע התחנות הוא שחזור של טחנות הקמח שפעלו כאן בימי האימפריה העות'מאנית ונעזרו בזרימתו של הירקון לטחינת קמח. באתר נמצאו 11 זוגות של אבני ריחיים, שבע מהן בתוך בניין גדול – ומכאן השם "שבע טחנות". המקום שימש גם כמרכז חקלאי: החקלאים הגיעו מכל האזור לטחון את התבואה, נשארו שם כמה ימים וכך קמו להם בית קפה ומעגן סירות. בקיצור אחלה מקום מפגש! במתחם שבע טחנות התגלו שרידיו של גשר רומי עתיק, ויסודותיו של גשר זה שימשו בסיס להקמת סכר אבנים החוצה כיום את הירקון. הסכר גורם להפרש גבהים של מספר מטרים בין המים המגיעים ממעלה הנחל ואלה הזורמים לעבר הים. הקמת הבריכה ויצירת המפלסים היו נחוצים עקב השיפוע המתון של הירקון העומד על 0.6 פרומיל בלבד.

הטיול במתחם כולל הליכה בין הבריכות השונות, צפייה במפל מרשים ובברווזים שהפכו את המקום למשכנם הקבוע. מאזור התחנות מגיעים היישר אל האגם הגדול בפארק הירקון, עם שפע מקומות לפיקניק, השכרת סירות ואפילו בלון פורח. אם תפנו ימינה תוכלו ללכת לאורך גדות הירקון בשביל מוצל על ידי עצי אקליפטוס וספסלים למנוחה. זוהי הזדמנות נהדרת להסביר לילדים כיצד עובדת טחנת הקמח ובאיזה אופן ניצלו בעבר את כוח זרם המים לטחינת גרגירי החיטה לקמח.

תסמונת 'חוסר טבע' אצל ילדים

אני גדלתי בפתח תקווה, ואת רוב ילדותי העברתי בשדה תפוחי האדמה וכמובן בפרדסים. כשאנחנו היינו ילדים, הטבע היה קרוב לעיר וגם בעלי שגר בחיפה בילה כל היום בואדי. אפילו התל אביבים זוכרים את המרחבים של הטבע בהישג יד. הטבע היחידי שהילדים שלי היום בפתח תקווה יכולים לקבל זה גן שעשועים מפלסטיק וגם זה בקושי… רק תחשבו רגע: מתי בפעם האחרונה הילדים שלכם טיפסו על עץ? עשו קובבות מבוץ? על פניו זה נראה עניין זניח אבל יש לכך חשיבות.

וכמו כל דבר גם לזה ישנה תסמונת והיא נקראת 'חוסר טבע' אצל ילדים. את המונח הגדיר ריצארד לוב שכתב את הספר 'הילד האחרון ביער'. ריצארד לוב טוען בספרו, בהסתמך על מחקרים, כי השהות בטבע מפחיתה באופן בולט את שיעורי הפרעת חוסר הקשב, קשיי הריכוז וההיפראקטיביות אצל ילדים. לטענתו השהות בטבע גם משפרת את כושר הלימוד, היצירתיות והבריאות הנפשית והרגשית. לפי טענתו של לוב, אילו הייתה מערכת החינוך מוציאה ילדים אל הטבע, לשיעורים בחוץ, ניתן היה להפחית באופן ניכר את שיעורי מתן הריטלין. כן – עד כדי כך! אז נכון שישראל צפופה ואנשים חייבים לגור איפשהו, אבל חייבים לשמור על איזון. הנה רק עכשיו מתקיים מאבק חשוב על שטחי אפולוניה שמיועדים כמובן לנדל"ן.

מסלולים נוספים, טקסטים והוראות ניווט – באפליקציית EZgoing Family (אנדרואיד, אייפון)

מחשבה 1 על “[עושים טיול] פארק הירקון – לא מה שחשבתם!”

כתוב/כתבי תגובה